OPTYMISTYCZNE PRZEDSZKOLE NR 39 "POD TOPOLAMI"

Przedszkole Nr 39 "Pod Topolami"
ul. Dorycka 1
01-947 Warszawa

 

tel  22-835-08-09

 

Zajęcia dodatkowe

RYTMIKA

poniedziałek 12:20

piątek 10:00

RUCH DLA UCZENIA SIĘ

wtorek

czwartek

piątek

Zamiast drogiej terapii – proste ćwiczenia na dywanie

Obserwując na przestrzeni lat populację dzieci w wieku przedszkolnym zauważamy, że coraz większa ich liczba ma trudności z koordynacją ruchową, nadruchliwością, z koncentracją uwagi i rozwojem językowym. Przekłada się to następnie na kłopoty z nabywaniem umiejętności szkolnych, zwłaszcza płynnego czytania i pisania. Jako logopeda poszukuję od dawna skutecznych metod pracy z dzieckiem, ponieważ specyfika opóźnień mowy wyraźnie wskazuje na ich związek z zaburzeniami rozwoju ruchowego.

Integracja sensoryczna dla każdego?

Zasłużona popularność metody integracji sensorycznej wskazuje na to, że praca nad wygaszaniem przetrwałych odruchów niemowlęcych przynosi niezwykłe efekty w krótkim czasie. Metoda ta jednak wymaga terapii indywidualnej, jest czasochłonna i droga. Pozostaje więc propozycją dla dzieci z nasilonymi trudnościami. Co z pozostałymi, które również potrzebują wsparcia? Zaczęłam szukać prostej i bezpiecznej metody, którą można byłoby zastosować w pracy z całą grupą i która nie wymagałaby ani sprzętu, ani pogłębionej diagnozy dzieci. Te warunki spełnia program „Ruch dla uczenia się” („Move to Learn”), którego efektywność jest potwierdzona licznymi doniesieniami naukowymi. Organizacją kursów doskonalących w Polsce, dających uprawnienia do prowadzenia zajęć, zajmuje się Akademia Pedagogiki Specjalnej, co stanowi dodatkową gwarancję rzetelności.

Na czym to polega?

Punktem wyjścia programu jest wiedza na temat dojrzewania układu nerwowego dziecka. W pierwszym roku życia „napędem” rozwoju ruchowego jest wygasanie odruchów niemowlęcych, które są zastępowane coraz dojrzalszymi odruchami posturalnymi, pozwalającymi dziecku coraz pewniej poruszać się w przestrzeni, prawidłowo siedzieć, czy np. wodzić oczami niezależnie od ruchów głowy. Na skutek splotu czynników środowiskowych i biologicznych, u wielu współczesnych dzieci niemowlęce odruchy pozostają niewygaszone, co powoduje szereg konsekwencji w postaci powszechnych problemów szkolnych.

Perełki dla mózgu, czyli dobre, bo proste.

Twórczyni programu – australijska pedagog Barbara Pheloung - opracowała zestaw 10 bardzo prostych ruchów ciała, które powtarzają od początku historię odruchów niemowlęcych, a poprzez ich powtarzanie – powolne i precyzyjne – pozwalają systemowi nerwowemu dziecka przepracować je i „wyłączyć”. Na ich miejsce wchodzą dojrzalsze odruchy (tzw. posturalne), które np. umożliwiają niezależne wodzenie oczu, bez ruchu głowy, co jest warunkiem niezbędnym do nauczenia się płynnego czytania. Zajęcia nie wymagają żadnych pomocy. Dodatkową wartością jest ćwiczenie samoobsługi, ponieważ dzieci samodzielnie zdejmują i zakładają nie tylko kapcie, ale również skarpetki. Ćwiczyć mogą wszystkie dzieci od 4 roku życia. Jedynym przeciwskazaniem do ich wykonywania jest podejrzenie epilepsji (chodzi o ćwiczenie, w którym turlamy się po podłodze). My ćwiczymy w grupie 4-latków, możecie Państwo poprosić dzieci, by wam zademonstrowały poszczególne ćwiczenia.

Jak to robimy?

Na początku zawsze wykonujemy „rozgrzewkę”, czyli:

  • „Świeczka” - ćwiczenia oddechowe uruchamiające poprawny tor przeponowożebrowy: dzieci dmuchają „na wprost”, wydmuchując powietrze pobrane nosem, zdmuchując wyobrażony płomień świecy
  • ćwiczenia oczu - wzmacniające mięśnie, odpowiedzialne za prawidłowy ruch wodzenia gałek ocznych bez ruchu głowy (istotny podczas czytania)
  • „Rybka”- ćwiczenia policzków, które są silnie masowane przez dłonie 
  • „Słonecznik” – ruch rąk i nóg, przypominający „orła na śniegu”

a następnie wykonujemy jedno ćwiczenie, zgodnie z następującym porządkiem:

1) Świadomość ciała – leżenie na plecach i ruszanie stopami, pięty unieruchomione (tzw. „wycieraczki”)

2) Turlanie się – (stymulacja układu przedsionkowego)

3) Ślizganie się – na brzuchu unoszenie równoczesne nóg i rąk, głowa patrzy przed siebie (wygaszanie Tonicznego Odruchu Błędnikowego)

4) Jednostronne pełzanie – (ruchy jednostronne) – zginamy jedną nogę i rękę po tej samej stronie ciała

5) Naprzemienne pełzanie – (ruchy naprzemienne) – zginamy rękę po jednej stronie, a nogę – po drugiej stronie ciała

6a) Pełzanie na brzuchu (na podłodze przemieszczamy się jak bobas)

6b) Pełzanie na plecach (na podłodze pełzamy)

7) Kołysanie się (w pozycji podporu przodem wychylamy się do przodu i do tyłu)

8) Jednostronne chodzenie na czworakach

9) Naprzemienne chodzenie na czworakach

10) Naprzemienne chodzenie (ćwiczenie równowagi)

Proponuję w warunkach domowych poćwiczyć wspólnie te prościutkie ćwiczenia. Okazuje się, że wcale nie są takie łatwe dla wszystkich.

mgr Monika Wójcicka - logopeda

misie
pszczolki
tygryski
żabki
krasnale
motylki

Linki

  

    

 


 

                  

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.